Licencje obrazów stockowych

Licencje

Jakie istnieją rodzaje licencji?

Jest kilka rodzajów licencji stosowanych w procesie sprzedaży / kupna zdjęć stockowych. Najpopularniejszą jest Licencja Standardowa (tzw. Royalty-Free), Licencja Rights Managed oferująca wyłączność oraz Licencja Rozszerzona pozwalająca na dodatkowy zakres wykorzystania. Należy dokładnie przeanalizować wszystkie warunki i zasady licencjonowania określone przez poszczególne banki zdjęć, ponieważ dopuszczalny zakres wykorzystania może się znacznie różnić w zależności od agencji stockowej.

  • Licencja Standardowa (ang. Royalty-Free (RF) License) - obraz stockowy zakupiony na tej licencji może być wykorzystywany wielokrotnie, bez płacenia tantiem. Jest ona najczęściej wybierana przez klientów z małym budżetem, którzy chcą zaoszczędzić na wynajęciu profesjonalnego fotografa. Zdjęcia kupione na Licencji Standardowej nie są sprzedawane na wyłączność, co oznacza, że możemy je sprzedać wielokrotnie, a odbiorcami może być nieskończona ilość klientów, a także za pośrednictwem innych agencji i banków zdjęć, w tym na własnej stronie internetowej.
  • Licencja Rozszerzona (ang. Extended / Enhanced (EL) License) - obecnie większość banków zdjęć oferuje klientom zakup Licencji Rozszerzonej, dzięki której uzyskują oni prawo rozszerzenia zakresu wykorzystania danej pracy. Wykorzystanie to może obejmować wykonanie większej liczby kopii, wykorzystanie w celu odsprzedaży (grafiki, pocztówki, kalendarze, koszulki, kartki okolicznościowe, kubki, itp.) lub zezwalać na inne metody dystrybucji i wykorzystania.
  • Licencja RM (ang. Rights Managed) daje wyłączne, ograniczone w czasie prawo wykorzystania z obrazu stockowego. Licencje RM są przyznawane na zasadzie pay-per-use, co oznacza, iż Twoje zdjęcie stockowe może być wykorzystane przez licencjobiorcę tylko w jednym, konkretnym projekcie, i/lub tylko przez określony czas, i/lub wyłącznie w określonym obszarze geograficznym. Licencja RM kosztuje dużo więcej niż pozostałe licencje, jednak klienci chętnie zapłacą za przywilej wyłączności, wiedząc, że żadna inna osoba nie może takiego zdjęcia wykorzystać, lub np. wydrukować większej ilości kopii.
  • Licencja Editorial (do użytku redakcyjnego) oznacza, że zdjęcie będzie wykorzystywane jako materiał wizualny do ilustracji np. artykułów prasowych. Zdjęcia na licencji Editorial mogą przedstawiać osoby, miejsca, przedmioty lub wydarzenia. Każde zdjęcie stockowe zakupione na jakiejkolwiek innej licencji może też być wykorzystane jako Editorial, natomiast większość banków zdjęć stworzyło licencję, której pełna nazwa brzmi Editorial Use Only (TYLKO do użytku redakcyjnego), a to oznacza, że obrazy stockowe zakupione na takiej licencji mogą być wykorzystywane WYŁĄCZNIE na użytek materiałów prasowych, i w żadnym wypadku nie wolno ich używać do projektów komercyjnych i/lub reklamowych.

Podsumowując, Wasze zdjęcia stockowe będą sprzedawane najczęściej na Licencji Standardowej (Royalty Free), ale jeśli wyrazicie na to zgodę, a prawie każdy z banków zdjęć daje użytkownikowi taką możliwość, od czasu do czasu sprzedacie zdjęcie na Licencji Rozszerzonej, a to oznacza większy zarobek (od kilku do nawet kilkuset dolarów, w zależności od agencji).

Licencja Rights Managed jest oferowana znacznie rzadziej, ale ceny zdjęć stokowych kupowanych na takiej licencji mogą sięgać od kilkuset do kilku tysięcy dolarów. Jeżeli posiadacie prace, których z jakiegokolwiek powodu nie chcecie lub nie możecie udostępniać na Licencji Podstawowej, czy to ze względu na wartość jaką ma dla Was zdjęcie, osobę którą obrazuje, lub zakres terytorialny, w obrębie którego może być ono wykorzystane, warto poszukać agencji, która taką licencję proponuje (np. Alamy).

Jeśli chodzi o Licencję Editorial, zdjęcia na tej licencji będą się sprzedawać rzadziej, ale jeśli uda Wam się uwiecznić jakąś znaną osobę, czy ciekawe wydarzenie, a nie będziecie mieć możliwości zdobycia model release (czyli pozwolenia na wykorzystanie wizerunku), możecie wystawić takie zdjęcie do sprzedaży na Licencji Editorial, może jakiś redaktor zainteresuje się ciekawym zdjęciem jakiejś znanej osobistości.

Autor: Fotografia Stockowa 26.10.2015

Co chcesz teraz zrobić?

Przeczytaj kolejny artykuł o tym, jakie są wymagania techniczne dla zdjęć stockowych.
Poznaj nasze recenzje najlepszych agencji i banków zdjęć.
Sprawdź ile możesz zarobić na sprzedaży zdjęć.

Miejsce na twoją reklamę
Reklama
Reklama