Jakie zdjęcia stockowe sprzedają się najlepiej

Jakie zdjęcia sprzedają się najlepiej?

A jakie wcale...

Większość agencji i banków zdjęć stockowych publikuje listę tematów, których poszukują, dlatego należy regularnie sprawdzać takie informacje. Poszukiwana tematyka będzie się różnić w zależności od tego ile zdjęć stockowych posiada dany bank zdjęć w swojej kolekcji, jaka tematyka tam dominuje, czego poszukują w danej chwili klienci, itp. Są jednak tematy i rodzaje zdjęć stockowych, które zawsze będą się sprzedawać, a najważniejsze z nich to:

  • Koncepcje biznesowe i ludzie w biznesie - zdjęcia ludzi w czasie pracy, wyposażenie biurowe, biurowce, ludzie w ubiorze biznesowym.
  • Koncepcje finansowe;
  • Koncepcje i metafory - użyj wyobraźni, aby przekazać jakąś koncepcję w kreatywny sposób (np. bardzo popularna jest ostatnio "Ochrona środowiska");
  • Żywność i napoje czyli kuchnie świata;
  • Grupy, zespoły - współpracujący ludzie;
  • Święta i tematy związane ze świętami - nie tylko święta kościelne; chętnie przyjmowane są święta, festiwale i obchody charakterystyczne dla danego kraju, czy społeczności lokalnej;
  • Dom i ogród - zdjęcia ciekawych wnętrz, mebli, nowoczesne kuchnie i łazienki, ogrody i baseny. Poszukiwane są także zdjęcia obrazujące koncepcje prac naprawczych i remontowych;
  • Różne zawody - mechanicy, kucharze, baryści, osoby pracujące przy utylizacji odpadów, itp.;
  • Stosunki międzyludzkie: interakcja ludzi jest procesem ciągłym i na co dzień obecnym w naszym życiu;
  • Religia i duchowość;
  • Opieka zdrowotna;
  • Różnorodność - rodziny, kultury, grupy etniczne, społeczności;
  • Sport - szczególnie sporty zespołowe;
  • Nauka i technologia - elektronika i urządzenia elektroniczne, telekomunikacja, smartfony (telefony komórkowe), itp.;
  • Kwestie społeczne - wszystko, co ma wpływ na życie człowieka.

Poniżej znajdziecie tematy, które najprawdopodobniej nie będą się dobrze sprzedawać (chyba, że Wasze zdjęcia będą posiadać bardzo wysoką wartość handlową), ponieważ agencje i banki zdjęć stockowych są przeładowane pracami o takiej tematyce:

  • Flagi - jest ich tak wiele...;
  • Krajobrazy - musisz być naprawdę w tym dobry, albo mieć zdjęcia unikalnego miejsca, żeby zostały zaakceptowane do sprzedaży;
  • Rozmycia, bokeh, refleksy świetlne, itp. - jeśli nie są oszałamiające, nie uznaje się ich jako dobre zdjęcia stockowe;
  • Tła i tapety wykonane w Photoshopie - graficy poszukują czegoś wyjątkowego;
  • Zdjęcia ludzi bez wyraźnie podkreślonej koncepcji;
  • Pojedyncze owoce i warzywa - trzeba być kreatywnym, ponieważ mówi się, że dni pojedynczego jabłka na białym tle już dawno minęły;
  • Wschody, zachody, niebo, chmurki - takie obrazy stockowe muszą być najwyższej jakości; jeśli nie są, nie trać czasu na wysyłanie ich do sprzedaży, bo nawet jeśli którykolwiek "zdesperowany" bank zdjęć je zaakceptuje, są marne szanse, że będą się one (dobrze) sprzedawać.
  • Zdjęcia zwierząt - wszyscy je kochamy, jednak takie zdjęcia muszą się naprawdę wyróżniać, żeby zostały przyjęte i przyniosły jakiekolwiek korzyści finansowe.

Podsumowując można stwierdzić, że trzeba troszeczkę zmienić sposób myślenia, aby osiągnąć sukces w fotografii stockowej. Dobra technika fotograficzna to podstawa, jednak koncepcje i wartość handlowa zdjęcia stockowego decydują o jego sukcesie, dlatego tak ważne jest, żeby oglądać jak najwięcej prac, monitorować raporty banków zdjęć dotyczące najlepiej sprzedających się obrazów i poszukiwać nowych idei i punktów widzenia.

Autor: Fotografia Stockowa 26.10.2015

Co chcesz teraz zrobić?

Przeczytaj kolejny artykuł o tym, co to jest model i property release.
Poznaj nasze recenzje najlepszych agencji i banków zdjęć.
Sprawdź ile możesz zarobić na sprzedaży zdjęć.

Miejsce na twoją reklamę
Reklama
Reklama