Co robić, a czego unikać

Co robić, a czego unikać

Poniższe informacje skierowane są do każdego fotografa i autora, który chce się zarejestrować w jednym z banków zdjęć stockowych opisywanych na naszych stronach, i powinny pomóc przejść przez wstępne egzaminy (tylko w wybranych bankach zdjęć) i zostać zaakceptowanym jako dostawca obrazów stockowych.

Zatem na co należy zwracać szczególną uwagę, a czego zdecydowanie unikać?

Bądź selektywny - to bardzo ważne: jeżeli dana agencja czy bank zdjęć stockowych wymaga przesłania próbek prac w celu wstępnej oceny Twoich umiejętności i przydatności jako autor obrazów stockowych, wybierz tylko swoje najlepsze zdjęcia, które różnią się stylem, fotografowanymi obiektami i tematyką. Nie wysyłaj serii tego samego obiektu, ale pokaż im, jak wszechstronnym fotografem jesteś, jakie są Twoje atuty i w czym jesteś naprawdę dobry. Recenzenci chcą zobaczyć, jak przydatny będziesz w danym banku zdjęć jako dostawca obrazów stockowych i jak się możesz wyróżnić wśród milionów innych fotografów, którzy chcą sprzedawać zdjęcia w internecie.

Jakość, a nie ilość - pamiętaj, że średniej jakości zdjęcie zachodu słońca (a są takich zdjęć miliony) nie zawsze jest dobrym obrazem stockowym. Jeżeli posiadasz pokaźnych rozmiarów portfolio, na pewno będziesz miał pewną przewagę nad fotografami, którzy dopiero je budują, jednak jakość jest najważniejsza. Nie ma sensu wysyłać do sprzedaży tysiąca zdjęć, jeśli tylko 10 z nich będzie się sprzedawać. Przez "jakość" rozumiemy przede wszystkim dwie rzeczy: po pierwsze dostosowanie się do wymagań technicznych stawianych przez banki zdjęć w odniesieniu do wielkości, rozmiaru czy estetyki wgrywanych plików, a po drugie wysokiej jakości materiał fotograficzny czy graficzny (a co za tym idzie jego wysoki potencjał handlowy - więcej na ten temat poniżej).

Ponadto, jeśli będziesz przesyłać dużo słabych zdjęć, które będą regularnie odrzucane, Twój współczynnik akceptacji spadnie.
WSKAZÓWKA: Współczynnik ten został wprowadzony przez niektóre banki zdjęć w celu określania limitu ilości obrazów wgrywanych przez autorów - im ten współczynnik niższy, tym mniej zdjęć stockowych można wysłać np. dziennie, miesięcznie. Zatem ważna jest tutaj selekcja i samokrytyka w wyborze tylko najlepszych zdjęć przeznaczonych do sprzedaży.

Wysokiej jakości materiał fotograficzny - wiele banków zdjęć stockowych udostępnia listę wymagań i tematyki, jakiej poszukuje lub jakiej poszykują klienci (więcej na ten temat w artykule Jakie zdjęcia stockowe sprzedają się najlepiej). Powinieneś przeanalizować takie informacje, żeby mieć pojęcie o tym, czy Twoje portfolio spełnia określone wymagania. Jeśli nie masz jeszcze zdjęć, które mogą być potencjalnymi, dobrze sprzedającymi się zdjęciami stockowymi, poszukaj czegoś innego, postaw sobie wyzwanie i zrób coś nowego, co będzie się sprzedawać. W ocenie swoich umiejętności i jakości zdjęć w portfolio, nie powinieneś opierać się na opinii rodziny czy przyjaciół (wszyscy wiemy, że oni zawsze uwielbiają nasze zdjęcia ;) - wejdź na strony internetowe banków zdjęć, które Cię interesują i sprawdź jakie zdjęcia stockowe sprzedają się tam najlepiej. Większość agencji i banków zdjęć publikuje podsumowania pierwszej dziesiątki czy pięćdziesiątki najlepiej sprzedających się prac w danym w tygodniu czy miesiącu.
WSKAZÓWKA: Możesz też poprosić profesjonalnego fotografa o opinię na temat Twoich zdjęć - taka osoba powinna być z Tobą szczera i dzięki temu dowiesz się, co powinieneś poprawić albo zmienić. Warto też odwiedzić forum dyskusyjne dobrego banku zdjęć, gdzie poruszanych jest wiele ciekawych tematów dotyczących fotografii stockowej, a na niektórych (np. na Shutterstock) można nawet poprosić innych użytkowników o obiektywną ocenę naszych zdjęć, które zostały odrzucone przez recenzentów.

Tytuł / opis / słowa kluczowe - zazwyczaj wszystkie te trzy rzeczy są wymagane, aby Twoje zdjęcia stokowe mogły zostać znalezione wśród milionów innych zdjęć znajdujących się w bazach danych i kolekcjach agencji i banków zdjęć. Ponadto, dobrze sformułowany tytuł i opis mają podstawowe znaczenie dla potencjalnego nabywcy, który dzięki nim może dowiedzieć się, co przedstawia zdjęcie stockowe. Istnieje wiele technik, jak poprawnie tagować zdjęcia, ale podstawową zasadą jest to, że tytuł powinien być dość krótki, ale konkretny, a opis powinien opisywać temat zdjęcia tak dokładnie, jak to tylko możliwe. Poprawnie dobrane słowa kluczowe są niezbędne, ponieważ nie chcemy, aby potencjalny nabywca poszukiwał "łodzi", a znalazł zdjęcia z "rowerem". Niektóre agencje i banki zdjęć sprawdzają poprawność i dokładność słów kluczowych, ale najlepiej zrobić to od razu dobrze i uniknąć odrzucenia zdjeć z tego powodu.
WSKAZÓWKA: Dobrą praktyką jest opisanie zdjęcia i dodanie słów kluczowych, a potem sprawdzenie ich jeszcze raz następnego dnia, jeszcze przed wysłaniem do banku zdjęć. Zdziwicie się, jak wiele innych pomysłów może pojawić się w głowie po 1-2 dniach.
WSKAZÓWKA: Większość stron internetowych banków zdjęć stockowych posiada możliwość odczytu danych IPTC (zestaw metadanych, takich jak tytuł, opis i słowa kluczowe, które można zapisać wraz ze zdjęciem), więc warto uzupełnić te dane przed wysłaniem gotowych plików do banku zdjęć. Można do tego wykorzystać różne programy, które oferują dodawanie danych IPTC do serii zdjęć (np. o tej samej tematyce), co zaoszczędzi nam sporo czasu po wgraniu już plików do banku zdjęć i nie będziemy musieli opisywać każdego zdjęcia osobno online.

Autor: Fotografia Stockowa 26.10.2015

Co chcesz teraz zrobić?

Przeczytaj kolejny artykuł o tym, czy warto rozdawać darmowe zdjęcia.
Poznaj nasze recenzje najlepszych agencji i banków zdjęć.
Sprawdź ile możesz zarobić na sprzedaży zdjęć.

Miejsce na twoją reklamę
Reklama
Reklama