Jak się promować w sieci, czyli wskazówki i porady dla fotografów

Mark Sheils, autor artykułu, jest założycielem portalu www.Picture-Ireland.com, a jego działalność w głównej mierze polega na ocenie i doborze fotografów w zależności od ich obecności i wizerunku w sieci.

Zarabianie na fotografii nie jest łatwe. Jest jednak coś, z czym każdy fotograf się zgodzi: im więcej osób zobaczy nasze prace, tym lepiej. Dlatego właśnie tak ważne jest odpowiednie podkreślenie swojej obecności w Internecie.

Miałem okazje przeglądać i oceniać prace wielu fotografów i na tej podstawie przygotowałem listę najlepszych praktyk, które mogą pomóc zwiększyć Twoją widoczność w sieci. Oto kilka wskazówek i porad dla fotografów, jak promować siebie i swoje prace w Internecie:

Pokaż swoje najlepsze zdjęcia

Powiesiłbyś to zdjęcie na ścianie? To jest pierwsze pytanie, które musisz sobie zadać. Jeśli zdjęcie w Twoim portfolio nie pasuje do kolekcji, to prawdopodobnie także obniża jej wartość. Jednym z najczęściej popełnianych przez fotografów błędów jest dodawanie do kolekcji zdjęć, które nie mają wartości handlowej, czyli nie będą się sprzedawać. A jakie zdjęcia zazwyczaj nie nadają się do sprzedaży:

  • Zdjęcia niedoświetlone/prześwietlone;
  • Zdjęcia z nieodpowiednim kontrastem;
  • Zdjęcia po nieprawidłowej obróbce (zbyt duże nasycenie kolorów, nieumiejętne zastosowanie filtrów czy techniki HDR, nadmierny szum, itp.);
  • Zdjęcia w niskiej rozdzielczości, czyli większość zdjęć wykonanych aparatem innym niż lustrzanka i w formacie innym niż RAW;
  • Zdjęcia nieostre, lub takie na których ostrość znajduje się w punkcie innym, niż główny obiekt.

Oczywiście są wyjątki od reguły, a umiejętności twórcze odgrywają znaczącą rolę w tworzeniu własnego niepowtarzalnego stylu. Jednak należy być selektywnym w doborze zdjęć do swojego portfolio. Potencjalni klienci spędzą na Twojej stronie zazwyczaj tylko kilka minut i nie chcą być przytłoczeni zbyt dużą ilością zdjęć do wyboru.

Ważne jest, aby wywołać odpowiednie wrażenie na oglądających. Osobiście wyznaję zasadę, że należy skupić się na swoich najlepszych i wyróżniających się zdjęciach, czyli takich, które pobudzają wyobraźnię w chwili, gdy się na nie spojrzy. To zdjęcia, które wywołują natychmiastową reakcję oglądającego. Ważna jest jakość, a nie ilość.

Zainicjuj rozmowę

Media społecznościowe są świetnym narzędziem do prezentacji własnej twórczości fotograficznej i dyskusji o zdjęciach. Facebook, Instagram czy Twitter to bezpłatne narzędzia, które mogą doskonale pomóc w promocji i zwiększeniu obecności w sieci.

O czym należy zatem pamiętać?

  1. Twitter to jeden z najtańszych kanałów społecznościowych dla fotografów. Jeżeli nie zapłacisz za promocję na Facebooku czy Instagramie, zasięg Twoich postów będzie bardzo ograniczony (zwykłe posty dotrą do około 6% Twoich fanów), zatem warto skupić się na Twitterze zamiast na Facebooku. Jeśli to możliwe, zamieszczaj swoje najnowsze zdjęcia tego samego dnia, w którym je zrobiłeś, co zwiększy ich wartość dla odbiorców. Nie zapomnij korzystać z odpowiednich hashtagów i określaj lokalizacje, w których zdjęcia zostały wykonane.
  2. Udostępnianie fotografii na wpływowych kontach Twittera to świetny sposób na prezentację Twoich prac szerszej publiczności. Fotografowie często twitują zdjęcia krajobrazowe z Irlandii do @PictureIreland, a my chętnie udostępniamy te najlepsze. Regularne twitowanie najlepszych zdjęć do odpowiednich kont związanych z fotografią pomaga wypromować Twoje imię (nazwę, pseudonim) i jest sposobem na szybkie dotarcie do szerszego grona odbiorców.
  3. Udział w konkursach fotograficznych i zgłaszanie prac do publikacji w sieci czy w prasie jest kolejnym świetnym sposobem na budowanie reputacji i zwiększanie ruchu na swojej stronie internetowej. Umacnia to również Twoją wiarygodność jako fotografa.
  4. Zdjęcia kolorowe są bardziej popularne i jest bardziej prawdopodobne, że to one będą udostępniane, a nie fotografie czarno-białe. Trzeba tu zachować równowagę, aby zainteresować odbiorców. Unikaj udostępniania zdjęć, które mają podobny styl lub kadr. Mniejszy i zróżnicowany wybór wysokiej jakości fotografii zawsze wypada korzystniej na tle dużych i monotonnych kolekcji.

Sprzedawaj zdjęcia na innych stronach internetowych

Większość fotografów dysponuje ograniczonym czasem i możliwościami promocji własnych prac w internecie. Dla wielu jest to “druga praca”, a często jedynie hobby.

W 2014 roku założyłem portal Picture Ireland, którego celem jest prezentacja i promocja prac fotografów krajobrazowych z Irlandii w zamian za prowizję od sprzedaży zdjęć. Oprócz oczywistych korzyści z działań marketingowych i sprzedaży w imieniu fotografa, istnieje wiele innych zalet takiej prezentacji swoich prac, w tym między innymi zwiększenie ruchu na stronie internetowej fotografa, a także potencjał sprzedaży detalicznej, która nie byłaby w innym przypadku możliwa.

Jeżeli z jakiegoś powodu nie przemawia do Was promocja własnej twórczości na innych portalach internetowych, kolejną możliwością jest sprzedaż zdjęć za pośrednictwem agencji i banków zdjęć stockowych. Na stronie Fotografia-Stockowa.pl opublikowane jest wiele interesujących artykułów o tym, jak sprzedawać zdjęcia w internecie.

Mam nadzieję, że wśród przedstawionych tu przeze mnie wskazówek każdy fotograf znajdzie dla siebie coś interesującego i przydatnego. Powodzenia w promocji i sprzedaży Twoich fotografii!

Mark Sheils,
Założyciel Picture Ireland

Adobe Stock Darmowy miesiąc próbny

Fotografia Stockowa
Logo