Darmowe zdjęcia stockowe jako narzędzie promocyjne dla fotografów
Darmowe zdjęcia stockowe to świetne narzędzie promocyjne, zarówno dla banków zdjęć, jak i dla autorów.
Wszyscy lubimy dostawać coś za darmo, a poszukiwanie obrazów stockowych do pobrania bez opłat staje się coraz popularniejsze. Większość agencji stockowych ma wydzielone sekcje, gdzie takie zdjęcia można pobrać, powstało też wiele platform, które oferują tylko bezpłatne zdjęcia. O tym, czy warto z takich źródeł korzystać i czym one się różnią od darmowych zdjęć w agencjach stockowych napisałem w artykule Gdzie znaleźć darmowe zdjęcia stockowe i czy warto z nich korzystać.
W tym wpisie chcę skupić się na temacie oferowania przez autorów swoich zdjęć stockowych za darmo i korzyściach, jakie może to przynieść.
Skąd biorą się darmowe zdjęcia stockowe?
Od nas, fotografów (ilustratorów), którzy przekazują niektóre zdjęcia i wyrażają zgodę na ich rozpowszechnianie za darmo. Oznacza to, że każdy może pobrać nasze zdjęcia stockowe i zazwyczaj warunki licencji standardowej są takie same (lub bardzo podobne) jak w przypadku zdjęć płatnych, więc trzeba się z nimi dokładnie zapoznać przed podjęciem decyzji o przekazaniu zdjęć do darmowej dystrybucji.
Głównym powodem, dla którego autorzy przekazują część swoich obrazów stockowych do rozpowszechniania za darmo jest to, iż w ten sposób zwiększają szanse wyeksponowania portfolio potencjalnym klientom nie tylko poprzez wyszukiwarkę zdjęć z głównej, płatnej kolekcji, ale także w dodatkowy sposób. Jest to praktykowane przez wielu fotografów (ilustratorów) stockowych, gdyż oddając nawet jedno, dwa zdjęcia stockowe za darmo, można przyciągnąć potencjalnych klientów do odwiedzenia portfolio i pobrania zdjęć płatnych. Oczywiście dotyczy to renomowanych banków zdjęć, a nie powszechnie znanych platform z darmowymi zdjęciami.
Jak to działa i dlaczego przynosi korzyści?
Kiedy klienci przeglądają darmowe zdjęcia, wyświetlane są im także zdjęcia płatne, więc w przypadku, gdy kupujący nie znajdzie nic ciekawego wśród darmowych obrazów, ma możliwość pobrania zdjęć z płatnej kolekcji. Jest to realizowane na kilka sposobów:
- wyświetlanie darmowych zdjęć stockowych (lub odnośnika do nich) na stronie głównej banku zdjęć;
- osobna sekcja/podstrona/witryna z darmowymi zdjęciami;
- umieszczanie linków do pobrania darmowych plików w rozsyłanych przez agencje newsletterach.
Oferowanie darmowych zdjęć stockowych to bardzo sprytne działanie – takie prace cechują się zazwyczaj niższą jakością i nie sprzedają się dobrze (a czasem wcale), ale przemyślane działania marketingowe przyciągają więcej klientów, którzy w rezultacie i tak będą szukać zdjęć stockowych o wyższej jakości, a takie znajdą już tylko w kolekcjach płatnych. Nie jest to oczywiście regułą, ponieważ wśród darmowych obrazów stockowych też można znaleźć “perełki”, jednak jest to rzadkość.
Procesy związane z przekazywaniem przez autorów prac do darmowego rozpowszechniania, jak i procedury udzielania na nie licencji przebiegają w różny sposób, w zależności od banku zdjęć, i na przykład:
- Ty decydujesz, które zdjęcia chcesz przekazać do darmowej dystrybucji;
- Pozwalasz edytorom wybrać jedno lub kilka Twoich zdjęć do darmowej kolekcji.
Warto też zapoznać się z zasadami przekazywania i wycofywania materiałów z darmowych sekcji, ponieważ w zależności od banku zdjęć:
- Możesz w każdej chwili wycofać poszczególne lub wszystkie zdjęcia;
- Możesz nie mieć możliwości wycofania zdjęć, np. przez rok od ich przekazania (jak np. na Adobe Stock).
Czy warto oferować zdjęcia stockowe za darmo?
Wiadomo, że czasem trudno jest oddawać cokolwiek za darmo, jednak głównym celem takiego działania z perspektywy autora jest zwiększenie liczby potencjalnych klientów odwiedzających nasze portfolio w danym banku zdjęć. Warto zatem rozważyć wykorzystanie takiego sposobu autopromocji do zwiększenia sprzedaży swoich zasobów stockowych.