Programy partnerskie i afiliacyjne, czyli jak zarobić na polecaniu nowych użytkowników

Niektóre banki zdjęć proponują swoim użytkownikom programy polecające, zwane także partnerskimi i afiliacyjnymi, w ramach których można otrzymywać prowizję za polecanie nowych autorów lub klientów.

Jak działają programy partnerskie i afiliacyjne?

Jeśli polecony przez Ciebie fotograf zacznie sprzedawać swoje prace, Ty dostaniesz określoną prowizję. Podobnie, jeżeli polecony klient wykupi plan abonamentowy, pakiet kredytów, czy po prostu pobierze zasoby stockowe, określony procent tych zakupów zostanie doliczony do Twojego konta.

Praktycznie każdy użytkownik zarejestrowany w danym banku zdjęć może wziąć udział w programie polecającym. Agencje, które oferują programy polecające dają użytkownikom do dyspozycji banery, linki afiliacyjne i inne ciekawe narzędzia do promocji, które można wykorzystać na kilka sposobów:

  • umieścić banery/linki afiliacyjne na swojej stronie internetowej czy blogu;
  • wykorzystać linki afiliacyjne we wpisach w mediach społecznościowych;
  • dodać linki w stopce maila czy podpisie na forum.

Zasady i warunki korzystania z programów polecających różnią się w zależności od banku zdjęć, więc trzeba się z nimi dokładnie zapoznać. Warto też, już po rejestracji, od czasu do czasu sprawdzać te warunki, ponieważ agencje często wprowadzają zmiany i można przeoczyć ważne informacje.

Ważne

Regularnie monitoruj warunki i zasady programów polecających, z który korzystasz, bo może się okazać, że umieścisz linki czy banery afiliacyjne na swojej stronie, a one nie będą generować żadnej prowizji. Powodem może być to, że agencja:
➠ zakończyła np. program polecający dla fotografów, więc prowizję można otrzymać tylko za polecanie kupujących;
➠ zmieniła platformę obsługującą program polecający,
a co za tym idzie:
➠ zmieniły się linki afiliacyjne;
➠ zmieniły się kody kuponów rabatowych.

Kogo możesz polecać?

To jedna z najważniejszych kwestii, ponieważ niektóre banki zdjęć (jak np. iStock czy Adobe Stock) nie płacą prowizji za polecanie fotografów czy autorów innych mediów stockowych, a jedynie klientów. Oznacza to, że jeżeli tematyka Twojej strony czy bloga skierowana jest tylko do autorów (fotografów, ilustratorów, filmowców, muzyków) nie otrzymasz żadnej prowizji za ich polecanie, chyba że trafi się wśród nich także kupujący.

Ile możesz zarobić na polecaniu nowych użytkowników?

Prowizja od sprzedaży zasobów stockowych przez poleconych autorów jest niewielka i oscyluje w granicach kilku centów USD. Nie oznacza to jednak, że nic nie można zarobić na polecaniu autorów – jeśli za Twoim pośrednictwem zarejestruje się fotograf, który będzie sprzedawał 100 zdjęć dziennie, to w skali miesiąca uzbiera się już niezłe kieszonkowe.

Prowizja za polecanie klientów, czyli osób, które kupują zasoby stockowe jest znacznie wyższa i może wynosić od 15 do nawet 50%, a to już całkiem sporo, jeśli Twój “polecony” kupi plan abonamentowy za 200 USD miesięcznie, czy pakiet punktów kredytowych za 1000 USD! 

Przez jaki okres będziesz otrzymywać prowizję?

Nie każdy wie, że okres, przez który będziemy otrzymywać prowizję jest zazwyczaj ograniczony i wynosi od 6 miesięcy do nawet 3 lat. Czas ten jest liczony od dnia rejestracji poleconej przez nas osoby, a nie od sprzedaży pierwszego zdjęcia czy klipu wideo. To bardzo ważne, ponieważ w niektórych przypadkach możemy w ogóle nie otrzymać prowizji, albo z dnia na dzień przestaniemy ją dostawać. Przytoczę kilka przykładów:

Przykład 1

Jeśli na Shutterstock zarejestruje się z Twojego polecenia fotograf, otrzymasz 0,04 USD za każde sprzedane przez niego zdjęcie stockowe przez okres 2 lat. Jeśli to początkujący fotograf, może minąć kilka tygodni, a czasem miesięcy, zanim wgra swoje pierwsze zdjęcia. A samo wgranie zdjęć jeszcze nic nie oznacza, ponieważ wielu nowych autorów napotyka przeszkodę w postaci edytorów, którzy nie akceptują “słabych” zdjęć. Ponadto, trzeba wziąć pod uwagę fakt, że przyjęte do kolekcji zdjęcia mogą się nie sprzedawać od razu, więc okres oczekiwania na pierwszą prowizję może się znacznie wydłużyć. W efekcie prowizję możesz otrzymywać nie przez 2 lata, a tylko przez kilka miesięcy. Jeśli fotograf sprzeda swoje pierwsze zdjęcie po upływie 2 lat, w ogóle nie otrzymasz prowizji. Podobnie sprawa wygląda z filmowcami, za polecenie których otrzymujesz prowizję tylko przez 1 rok od dnia ich rejestracji na Shutterstock.

Może to działać również w drugą stronę:

Przykład 2

Przez Twój link polecający zarejestruje się fotograf, który ma już imponujące portfolio i dotychczas współpracował z innymi agencjami. Teraz postanowił zarejestrować się w nowym miejscu i od razu przesłał do sprzedaży kilka tysięcy plików. Jeśli jego portfolio składa się z dobrej jakości prac, wkrótce zaczniesz otrzymywać prowizję od każdego zdjęcia, które sprzedał, ale tylko przez określony czas. Jeśli w międzyczasie nie polecisz kolejnego fotografa z mocnym portfolio, po upływie tego okresu przestaniesz otrzymywać prowizję. 

Przykład 3

Nowy klient założy z Twojego polecenia konto w jednym z banków zdjęć, ale swój pierwszy zakup planu abonamentowego czy pakietu kredytów dokona już po upływie określonego przez agencję czasu na otrzymanie prowizji. W rezultacie nic nie zarobisz za polecenie takiego klienta.

Można powiedzieć, że ostatni przykład jest mało realny, bo osoby szukające obrazów stockowych zazwyczaj dokonują swoich pierwszych zakupów w ciągu kilku dni od rejestracji, ale taka sytuacja może się zdarzyć.

Programy partnerskie i afiliacyjne | Fotografia Stockowa
Sprawdź program polecający Shutterstock

Niektóre agencje i banki zdjęć oferują klientom możliwość zakupu i pobrania zdjęć nawet bez rejestracji, co pozwala nam cieszyć się z prowizji prawie natychmiast. A dlaczego “prawie”? Ponieważ w wielu przypadkach, niezależnie od sposobu zakupu zdjęć, kredytów czy subskrypcji przez klienta, bank zdjęć nakłada okres karencji na wypłatę prowizji, który może wynosić od kilku do kilkunastu tygodni. Jest to spowodowane potrzebą zabezpieczenia wszelkich transakcji i użytkowników od tzw. “przekrętów” i manipulacji warunkami programów polecających.

Model i wysokość stawki prowizji za polecanie kupujących różni się w zależności od agencji, które dla przykładu oferują:

  • jedną stawkę prowizji za wszystkie zakupy dokonane przez poleconego klienta przez określony czas – np. 10% przez okres 3 lat na Dreamstime;
  • różne stawki prowizji za pierwsze i kolejne zakupy przez poleconych klientów – np. odpowiednio 40% i 15% (przez 3 lata) na Depositphotos ;
  • prowizję za polecenie tylko nowych klientów i ich pierwsze zakupy – np. 20% na Shutterstock;
  • prowizję za polecenie nowych klientów i ich pierwsze zakupy, ale tylko w wybranej formie pobierania plików – np. 20% na plany abonamentowe Pond5.

Czy warto zapisać się i korzystać z programów polecających?

Oczywiście! To przecież dodatkowa możliwość zarobku, a koszty są niewielkie, szczególnie, jak ktoś prowadzi bloga czy udziela się na forach.

Na początku nie należy oczekiwać wynagrodzenia na poziomie średniej krajowej. Zarobione w ten sposób pieniądze na pewno pokryją koszty związane z prowadzeniem strony internetowej, takie jak hosting czy zakupu domen, a to już zawsze coś.

Trzeba na to spojrzeć, jak na długoterminową inwestycję, która wymaga nieco wysiłku – umiejętne wykorzystanie banerów i linków afiliacyjnych na pewno przyniesie w przyszłości wymierne korzyści finansowe.

Adobe Stock Darmowy miesiąc próbny

Fotografia Stockowa
Logo