Licencje obrazów stockowych: rodzaje i zakres wykorzystania
Jest kilka rodzajów licencji stosowanych w procesie sprzedaży / kupna zdjęć stockowych. Najpopularniejsze to Licencja Standardowa (tzw. Royalty-Free, czyli obrazy bez tantiem) i Licencja Rozszerzona pozwalająca na dodatkowy zakres wykorzystania. Należy dokładnie przeanalizować wszystkie warunki i zasady licencjonowania określone przez poszczególne banki zdjęć, ponieważ dopuszczalny zakres wykorzystania może się znacznie różnić.
Licencja standardowa (ang. Royalty-Free (RF) License)
Obraz stockowy zakupiony z licencją standardową może być wykorzystywany wielokrotnie, bez płacenia tantiem. Jest ona najczęściej wybierana przez klientów z małym budżetem, którzy chcą zaoszczędzić na wynajęciu profesjonalnego fotografa. Zdjęcia kupione na licencji standardowej nie są oferowane na wyłączność, co oznacza, że możemy je sprzedać wielokrotnie, a odbiorcami może być nieskończona ilość klientów. Zdjecia z taką licencją możemy też sprzedawać za pośrednictwem innych agencji i banków zdjęć, w tym na własnej stronie internetowej.
Czy wiesz, że...
Swoje zdjęcia stockowe, które oferujesz do sprzedaży w bankach zdjęć na licencji standardowej możesz sprzedawać także na własnej stronie internetowej.
Licencja rozszerzona (ang. Extended / Enhanced (EL) License)
Obecnie większość banków zdjęć oferuje zakup zdjęć na licencji rozszerzonej, dzięki której klienci uzyskują prawo rozszerzenia zakresu wykorzystania danej pracy. Może to obejmować wykonanie większej liczby kopii, wykorzystanie w celu odsprzedaży (grafiki, pocztówki, kalendarze, koszulki, kartki okolicznościowe, kubki, itp.) lub zezwalać na inne metody dystrybucji i rozpowszechniania.
Licencja RM (ang. Rights Managed)
Licencja ta daje wyłączne, ograniczone w czasie prawo wykorzystania z obrazu stockowego. Licencje RM są przyznawane na zasadzie pay-per-use, co oznacza, iż Twoje zdjęcie stockowe może być wykorzystane przez licencjobiorcę tylko w jednym, konkretnym projekcie, i/lub tylko przez określony czas, i/lub wyłącznie w określonym obszarze geograficznym. Licencja RM kosztuje dużo więcej niż pozostałe licencje, jednak klienci chętnie zapłacą za przywilej wyłączności, wiedząc, że żadna inna osoba nie może takiego zdjęcia wykorzystać, lub np. wydrukować większej ilości kopii.
Licencja do użytku redakcyjnego (ang. Editorial)
Licencja do użytku redakcyjnego oznacza, że zdjęcie może być wykorzystywane jako materiał wizualny do ilustracji np. artykułów prasowych. Zdjęcia na licencji Editorial mogą przedstawiać osoby, miejsca, przedmioty lub wydarzenia. Każde zdjęcie stockowe zakupione na jakiejkolwiek innej licencji może też być wykorzystane jako Editorial, natomiast większość banków zdjęć stworzyło licencję, której pełna nazwa brzmi Editorial Use Only (TYLKO do użytku redakcyjnego), a to oznacza, że obrazy stockowe zakupione na takiej licencji mogą być wykorzystywane WYŁĄCZNIE na użytek materiałów prasowych, i w żadnym wypadku nie wolno ich używać do projektów komercyjnych i/lub reklamowych.
W trzech zdaniach…
Twoje zdjęcia stockowe będą sprzedawane najczęściej na licencji standardowej (Royalty Free), ale jeśli wyrazisz na to zgodę, a prawie każdy z banków zdjęć daje użytkownikowi taką możliwość, od czasu do czasu sprzedasz zdjęcie na licencji rozszerzonej, a to oznacza większy zarobek (od kilku do nawet kilkuset dolarów, w zależności od agencji).
Licencja Rights Managed jest oferowana znacznie rzadziej, ale ceny zdjęć stokowych kupowanych na takiej licencji mogą sięgać od kilkuset do kilku tysięcy dolarów. Jeżeli posiadasz prace, których z jakiegokolwiek powodu nie chcesz lub nie możesz udostępniać na licencji standardowej, czy to ze względu na wartość jaką ma dla Ciebie zdjęcie, osobę którą obrazuje, czy zakres terytorialny, w obrębie którego może być ono wykorzystane, warto poszukać agencji, która taką licencję proponuje (np. Alamy).
Zdjęcia na licencji do użytku redakcyjnego będą sprzedawać się rzadziej, ale jeśli uda Ci się uwiecznić znaną osobę, czy ciekawe wydarzenie, a nie będziesz mieć możliwości zdobycia zgody na publikację wizerunku (ang. Model Release), możesz zaoferować takie zdjęcie do sprzedaży właśnie na licencji dziennikarskiej – może jakiś redaktor zainteresuje się ciekawym zdjęciem uchwyconej przez Ciebie w obiektywie znanej osobistości!