Wymagania techniczne dla zdjęć stockowych
Wymagania dotyczące wielkości obrazu stockowego, jego wymiarów czy typu plików różnią się w zależności od banku zdjęć. Szczegółowe informacje można znaleźć w naszych opisach i recenzjach największych i najpopularniejszych banków zdjęć.
W całym procesie sprzedaży zdjęć stockowych jakość techniczna jest jedną z najważniejszych kwestii. Niestety, nie ma sensu wysyłać do sprzedaży zdjęć, które są nieostre, zaszumione, niedoświetlone, mają zbyt niski kontrast czy nienasycone kolory. Oczywiście nie jest to regułą, bo czasem poprzez takie „niedoskonałości” artyści próbują osiągnąć odpowiednie efekty. Pamiętaj jednak o tym, że to jest fotografia stockowa, a nie wystawa naszych prac. Poza tym, banki zdjęć niechętnie akceptują zdjęcia, których jakość techniczna odbiega od ustalonych przez nie standardów.
Czy wiesz, że...
Niektóre agencje i banki zdjęć mogą wymagać odpowiedzi na kilka pytań lub zaliczenia prostego quizu w celu potwierdzenia, że wiesz jakie mają wymagania i zasady podczas wysyłania zdjęć stockowych do sprzedaży. Więcej o odpowiednim przygotowaniu zdjęć możesz przeczytać tutaj.
Na jakie aspekty techniczne należy zwrócić uwagę?
Aby mieć pewność, że Twoje prace spełniają podstawowe wymagania jakościowe, musisz sprawdzić każdy obraz pod względem następujących problemów:
Ostrość: rozmycie spowodowane (niską) jakością obiektywu, poruszenie aparatu lub ostrość w miejscu innym, niż główny obiekt – w niektórych przypadkach może to być skorygowane w procesie postprodukcji z użyciem oprogramowania do edycji zdjęć (np. Photoshop), jednak zazwyczaj, gdy zdjęcie „cierpi” z powodu nieostrości, nie zostanie ono zaakceptowane do sprzedaży.
Oświetlenie: płaskie światło, ostre cienie czy niedoświetlenie to poważne niedodoskonałości zdjęcia. Aby obrazy stockowe nadawały się do wykorzystania w wielu aplikacjach, muszą być poprawnie doświetlone, czyli posiadać prawidłową ekspozycję.
Szum: gdy na zdjęciu pojawia się widoczny szum (spowodowany zazwyczaj zastosowaniem wysokiego ISO ze względu na niekorzystne warunki oświetleniowe), należy zdjęcie prawidłowo odszumić wykorzystując do tego oprogramowanie do redukcji szumu. Trzeba pamiętać, że nieprawidłowe zastosowanie filtrów odszumiających może powodować jeszcze gorsze efekty, niż przed obróbką.
Kompresja: tzw. artefakty, spowodowane kompresją pliku w aparacie w trakcie zapisu do formatu JPG lub nadmierną obróbką graficzną. Aby tego uniknąć, należy fotografować lustrzanką cyfrową, a nie aparatem kompaktowym, i zapisywać pliki w formacie bezstratnym RAW, co pozwoli na bardziej zaawansowane możliwości edycji pliku bez widocznej utraty jakości
Wskazówka
Nie wyostrzaj zbyt mocno zdjęć, ponieważ to również wpływa na spadek jakości.
Aberacje chromatyczne: widoczne jako fioletowe (i/lub niebieskie/ czerwone/ różowe/ żółte/ zielone) obwódki (otoczki) wokół krawędzi fotografowanego obiektu. Są one spowodowane nieprawidłowym skupieniem światła na matrycy aparatu. Aberacje trzeba usunąć lub przynajmniej zredukować ich ilość – ze względu na budowę obiektywów i zastosowanego w nich szkła nie wszystkie aberacje można całkowicie wyeliminować przy pomocy programów graficznych. Z drugiej strony profesjonalne narzędzia do obróbki zdjęć (np. Photoshop) posiadają wbudowane mechanizmy do automatycznego usuwania/redukcji aberacji w zależności od wykorzystywanego obiektywu.
Zanieczyszczenia na matrycy i/lub martwe piksele: wcześniej czy później na każdej matrycy (szczególnie w lustrzance) pojawią się zanieczyszczenia – to brud i cząsteczki kurzu, które osadzają się na filtrze dolnoprzepustowym osłaniającym matrycę. Zarówno takie zanieczyszczenia, jak i martwe piksele należy usunąć przy pomocy programów do edycji zdjęć. Edytorzy, którzy weryfikują jakość zdjęcia przed jego akceptacją do sprzedaży powiększają obraz do 100% i odrzucają każdy plik, jeśli znajdą choćby najmniejsze zanieczyszczenie.
Wskazówka
Jeśli chcesz sprawdzić, czy na matrycy Twojego aparatu znajdują się jakiekolwiek zanieczyszczenia, wykonaj zdjęcie jednolitego tła (szarego lub niebieskiego) z całkowicie przymkniętą przysłoną - im bardziej przymknięta przysłona, tym bardziej widoczne będą zanieczyszczenia na matrycy.
Odblaski: mogą być ciekawym elementem zdjęcia, albo całkowicie je zrujnować – zazwyczaj ma miejsce ten drugi przypadek, więc należy ich zdecydowanie unikać (szczególnie w fotografii stockowej), chyba że przy ich pomocy chcesz osiągnąć odpowiedni efekt.
Serie i/lub podobne ujęcia tego samego obiektu: aby tego uniknąć, stosuj różnorodne kadry, oświetlenie, kąty widzenia, itp.
Zbyt agresywna obróbka: to błąd najczęściej popełniany przez początkujących fotografów – chcesz, by Twoje zdjęcie wyglądało jak arcydzieło, ale zapominasz, że nadmierna post-produkcja może przynieść wręcz odwrotne efekty.
Wskazówka
Unikaj różnych sposobów edycji tego samego zdjęcia (np. różnych wersji kolorystycznych), gdyż najprawdopodobniej takie zdjęcia zostaną odrzucone.
Wskazówka
Zachowaj umiar w ilości stosowanych filtrów w procesie post-produkcji i ogranicz poruszanie suwakami w programie do obróbki graficznej do niezbędnego minimum. Pamiętaj, kupujący zdjęcia stockowe szukają zazwyczaj czegoś protego, a zarazem profesjonalnego, więc musisz nauczyć się jak zachować balans między tymi dwoma cechami.
Szparowanie, czyli „wycinanie” z tła: odpowiednia izolacja głównego obiektu z tła jest jedną z najtrudniejszych technik stosowanych w procesie obróbki zdjęć – dobrze wyszparowane zdjęcia cieszą się powodzeniem u designerów, którzy często nie chcą tracić cennego czasu na samodzielną izolację.
Wskazówka
Jeżeli korzystasz z Photoshopa, naucz się wykorzystywać narzędzie pióra do rysowania ścieżek - to potężne i skuteczne narzędzie stosowane przez profesjonalistów w procesie izolacji obiektów z tła.
I na koniec najważniejsze…
Twój aparat fotograficzny powinien posiadać matrycę o rozdzielczości co najmniej 4 mln pikseli, ponieważ większość banków zdjęć nie akceptuje mniejszych plików, a także nie pozwala na wysyłanie zdjęć, które zostały powiększone programowo: należy pamiętać, że skalowanie zdjęcia (np. przy pomocy Photoshopa) zmieni jego rozmiar, ale nie poprawi (a prawdopodobnie pogorszy) jego jakość!