WARTY UWAGI

Jak wybrać i przygotować zdjęcia do sprzedaży na stockach

Ten wpis powinien zainteresować wszystkich fotografów i twórców, którzy poważnie myślą o sprzedaży zdjęć w największych bankach zdjęć stockowych. Podane tu wskazówki pomogą zaliczyć egzaminy wstępne – tak, wiem, brzmi znajomo i nie zawsze dobrze się kojarzy – ale spokojnie, tylko niektóre agencje stosują taką formę selekcji. Zaliczenie tych testów będzie bezstresowe, jeśli zapoznasz się dokładnie z informacjami podanymi na stronie danego banku zdjęć i zastosujesz się do kilku poniższych wskazówek.

Zatem na co należy zwracać szczególną uwagę, a czego zdecydowanie unikać?

Obiektywna selekcja to podstawa

To bardzo ważne: jeżeli dana agencja czy bank zdjęć stockowych wymaga przesłania próbek prac w celu wstępnej oceny Twoich umiejętności i przydatności jako autor obrazów stockowych, wybierz tylko swoje najlepsze zdjęcia, które różnią się stylem, fotografowanymi obiektami i tematyką.

Nie wysyłaj serii tego samego obiektu, ale pokaż im, jak wszechstronnym fotografem jesteś, jakie są Twoje atuty i w czym jesteś naprawdę dobry. Recenzenci chcą zobaczyć, jak przydatny będziesz w danym banku zdjęć jako dostawca obrazów stockowych i jak się możesz wyróżnić wśród milionów innych fotografów, którzy chcą sprzedawać zdjęcia w internecie.

Postaw na jakość, nie na ilość

Pamiętaj, że średniej jakości fotografia zachodu słońca (a są takich zdjęć miliony) nie zawsze jest dobrym obrazem stockowym. Jeżeli posiadasz pokaźnych rozmiarów portfolio, na pewno będziesz miał pewną przewagę nad fotografami, którzy dopiero je budują, jednak jakość jest najważniejsza. Nie ma sensu wysyłać do sprzedaży tysiąca zdjęć, jeśli tylko 10 z nich będzie się sprzedawać.

Przez “jakość” rozumiemy przede wszystkim dwie rzeczy: po pierwsze dostosowanie się do wymagań technicznych stawianych przez banki zdjęć w odniesieniu do wielkości, rozmiaru czy estetyki wgrywanych plików, a po drugie wysokiej jakości materiał fotograficzny czy graficzny, a co za tym idzie jego wysoki potencjał handlowy – więcej na ten temat poniżej.

Ponadto, jeśli będziesz przesyłać dużo słabych zdjęć, które będą regularnie odrzucane, Twój współczynnik akceptacji spadnie.

Ważne

Współczynnik ten został wprowadzony przez niektóre banki zdjęć w celu określania limitu ilości obrazów wgrywanych przez autorów - im ten współczynnik jest niższy, tym mniej zdjęć stockowych można wysłać np. dziennie, miesięcznie. Ważna jest zatem selekcja i samokrytyka w wyborze tylko najlepszych zdjęć przeznaczonych do sprzedaży.

Zaplanuj i przygotuj wysokiej jakości materiał fotograficzny

Wiele banków zdjęć stockowych udostępnia listę wymagań i tematów, jakich poszykują ich klienci (więcej na ten temat w artykule Jakie zdjęcia stockowe sprzedają się najlepiej). Powinieneś przeanalizować takie informacje, żeby mieć pojęcie o tym, czy Twoje portfolio spełnia określone wymagania. Jeśli nie masz jeszcze prac, które mogą być potencjalnymi, dobrze sprzedającymi się zdjęciami stockowymi, poszukaj czegoś innego, postaw sobie wyzwanie i zrób coś nowego, co będzie się sprzedawać.

W ocenie swoich umiejętności i jakości zdjęć w portfolio nie powinieneś opierać się na opinii rodziny czy przyjaciół (wszyscy wiemy, że oni zawsze uwielbiają nasze zdjęcia 😉 – wejdź na strony internetowe banków zdjęć, które Cię interesują i sprawdź jakie zdjęcia stockowe sprzedają się tam najlepiej. Większość agencji i banków zdjęć publikuje podsumowania pierwszej dziesiątki czy pięćdziesiątki najlepiej sprzedających się prac w danym w tygodniu czy miesiącu.

Wskazówka

Możesz też poprosić profesjonalnego fotografa o opinię na temat Twoich zdjęć - taka osoba powinna być z Tobą szczera i dzięki temu dowiesz się, co należy poprawić albo zmienić.

Czy wiesz, że...

Warto odwiedzić forum dyskusyjne dobrego banku zdjęć, gdzie poruszane są ciekawe tematy dotyczące fotografii stockowej. Na niektórych (np. na Shutterstock) można nawet poprosić innych użytkowników o obiektywną ocenę naszych zdjęć, które zostały odrzucone przez recenzentów.

Starannie dobierz tytuł, opis i słowa kluczowe

Zazwyczaj wszystkie te trzy rzeczy są wymagane, aby Twoje zdjęcia stokowe mogły zostać znalezione wśród milionów innych zdjęć znajdujących się w bazach danych i kolekcjach agencji i banków zdjęć.

Dobrze sformułowany tytuł i opis mają podstawowe znaczenie dla potencjalnego nabywcy, który dzięki nim może dowiedzieć się, co przedstawia zdjęcie stockowe. Istnieje wiele technik, jak poprawnie tagować zdjęcia, ale podstawową zasadą jest to, że tytuł powinien być dość krótki, ale konkretny, a opis powinien opisywać temat zdjęcia tak dokładnie, jak to tylko możliwe.

Poprawnie dobrane słowa kluczowe są niezbędne, ponieważ nie chcemy, aby potencjalny nabywca poszukiwał “łodzi”, a znalazł zdjęcia z “rowerem”. Niektóre agencje i banki zdjęć sprawdzają poprawność i dokładność słów kluczowych, ale najlepiej zrobić to od razu dobrze i uniknąć odrzucenia zdjeć z tego powodu.

Co więcej, Google bardzo dobrze indeksuje strony banków zdjęć, więc warto poświęcić więcej czasu na przygotowanie dobrego tytułu i opisu. Pomyśl, jakich słów kluczowych użyłby potencjalny kupujący szukając materiałów graficznych do swoich projektów. Dobrze skonstruowany tytuł i opis zdjęcia stockowego może pozwolić na wyświetlenie go bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google!

Wskazówka

Dobrą praktyką jest opisanie zdjęcia i dodanie słów kluczowych, a potem sprawdzenie ich ponownie następnego dnia, jeszcze przed wysłaniem do banku zdjęć. Zdziwicie się, jak wiele innych pomysłów może pojawić się w głowie po 1-2 dniach.

Większość stron internetowych banków zdjęć posiada możliwość odczytu danych IPTC – to zestaw metadanych, takich jak tytuł, opis i słowa kluczowe, które można zapisać wraz ze zdjęciem.

Warto je uzupełnić przed wysłaniem gotowych plików do banku zdjęć wykorzystując do tego różne programy, jak np. Adobe Bridge czy Adobe Lightroom, które oferują dodawanie danych IPTC do serii zdjęć (np. o podobnej tematyce). Dzięki temu szybciej dodasz tytuły i słowa kluczowe, i zaoszczędzisz sporo czasu podczas wysyłania plików, bo nie będziesz musiał opisywać każdego zdjęcia osobno online.

Adobe Stock Darmowy miesiąc próbny

Fotografia Stockowa
Logo