Jak rozpocząć sprzedaż zdjęć w internecie i na stockach
Skoro zdecydowałeś się odwiedzić naszą stronę, prawdopodobnie szukasz porad i wskazówek, jak zacząć sprzedawać swoje zdjęcia w internecie. Możliwe, że masz już jakieś doświadczenie i chciałbyś dowiedzieć się więcej o fotografii stockowej, a może jesteś początkującym fotografem i potrzebujesz podstawowych informacji, w jaki sposób się do tego zabrać.
Niezależnie od tego, czy jesteś amatorem czy profesjonalistą, na pewnym etapie większość fotografów wpada na pomysł, żeby zacząć sprzedawać swoje zdjęcia. Aby jednak odnieść sukces i czerpać z tego korzyści finansowe, należy wiedzieć jak robić to prawidłowo i zdawać sobie sprawę z kilku ważnych kwestii i zasad pomocnych przy sprzedaży zdjęć stockowych, a także wiedzieć jakie banki zdjęć warto wybrać.
Co to jest fotografia stockowa?
Ponieważ istnieje wiele wiarygodnych źródeł, wszystkie definicje można znaleźć w internecie, więc w skrócie:
Definicja
Fotografia stockowa to określenie praw licencyjnych do swojego zdjęcia (ilustracji, grafiki wektorowej, filmu, utworu muzycznego, projektu graficznego, szablonu strony www, itp.) oraz udzielenie innej osobie prawa do wykorzystywania go do celów reklamowych, do druku, do sprzedaży, w projektach graficznych, na stronie internetowej, i do wielu innych zastosowań.
Należy pamiętać o tym, że nawet jeśli wytworzony przez Ciebie plik (zdjęcie, grafika, wektor) może być wykorzystywany przez osobę, która go kupiła, Ty nie sprzedajesz prawa własności do tego pliku i nadal pozostajesz jego jedynym właścicielem.
Założę się, że jesteś autorem setek, jak nie tysięcy ciekawych zdjęć, które oprócz zajmowania cennego miejsca na dysku Twojego komputera nie przynoszą żadnych wymiernych korzyści. No może poza pochwałami rodziny i przyjaciół (które wszyscy bardzo cenimy). Szczególnie w dzisiejszych czasach, gdy do matryc większości nowych aparatów cyfrowych (czy to profesjonalnych lustrzanek czy amatorskich kompaktów) “pakuje” się miliony pikseli, a jedno zdjęcie może zajmować od kilku do nawet kilkudziesięciu megabajtów.
Dlaczego więc nie spróbować wysłać choć części tych zdjęć do jakiegoś banku zdjęć stockowych, gdzie może zarobią dla Ciebie parę groszy? Powiedzmy średnio jednego dolara za każde zdjęcie przekazane do sprzedaży w ciągu roku? Pomnóżmy to teraz przez te parę setek zdjęć (albo tysięcy, w zależności jak pokaźne jest Twoje portfolio), które dotychczas uzbierałeś. Nie uważasz, że warto spróbować? Oczywiście to bardzo ogólna reguła, ale mniej więcej obrazuje, czego na początek można się spodziewać, a biorąc pod uwagę, że jedno dobre zdjęcie stockowe może sprzedać się nawet kilkaset razy w ciągu roku, Twoje zarobki mogą być znacznie wyższe.
Od czego rozpocząć przygodę z fotografią stockową?
Na początek musisz zapoznać się z podstawowymi zasadami sprzedaży zdjęć w internecie i wiedzieć:
- jakie banki zdjęć będą dla Ciebie najlepsze;
- jakie wymagania techniczne należy spełnić pod względem jakości zdjęć, ich rozmiaru czy wagi;
- jak przebiega proces przesyłania (wgrywania) plików graficznych do poszczególnych banków zdjęć i na co zwracać uwagę (a czego unikać), aby zdjęcia zostały zaakceptowane;
- jakich zdjęć poszukują klienci, jakie zdjęcia sprzedają się najlepiej, a na jaką tematykę nie warto tracić czasu.
Ponadto, powinieneś przeanalizować dużą ilość będących już w sprzedaży zdjęć stockowych, aby przekonać się, jaka jakość i poziom estetyki będą wymagane, gdy sam zostaniesz dostawcą zdjęć i zaczniesz wysyłać pliki graficzne do sprzedaży.
Wskazówka
Odwiedź strony internetowe największych banków zdjęć, przeglądnij jakie mają kategorie i zobacz, które z nich będą najbardziej odzwierciedlać Twój styl. Zapoznaj się ze zdjęciami innych użytkowników, zwłaszcza tych, którzy osiągnęli sukces w fotografii stockowej - z jednym z nich przeprowadziłem wywiad: Poznaj Aarona Amata, założyciela Kraken Images.
Czego się dowiesz z naszych poradników?
Chciałbym się tutaj podzielić się z Tobą informacjami i opiniami na temat największych i najlepszych agencji i banków zdjęć, na których powinieneś się zarejestrować. Musisz jednak pamiętać, że dana agencja może się dobrze sprawdzić dla jednego fotografa, a dla innego może być zupełnym niewypałem. To, że w jednym banku zdjęć będziesz mieć wysoką sprzedaż, a w drugim niską (albo zerową), zależy od wielu czynników leżących po stronie samych banków zdjęć, takich jak ilość i jakość zdjęć w ich kolekcji, rodzaj klientów, aktywność marketingowa, pozycja na rynku, itp. Z drugiej strony zależy to od czynników dotyczących Ciebie samego, czyli stylu i ulubionych tematów, ilości plików, które możesz przesłać na początek, ilości zdjęć i grafik wektorowych, które będziesz w stanie tworzyć regularnie i wystawiać do sprzedaży w późniejszym okresie, no i oczywiście od samej jakości Twoich prac.
Poznasz także największe i najpopularniejsze banki zdjęć, i mimo tego, że jest ich dużo więcej, przedstawiam tu tylko te, w odniesieniu do których posiadam już odpowiednie doświadczenie. Recenzje i artykuły powinny być traktowane wyłącznie jako porady i pomóc Ci rozpocząć przygodę z fotografią stockową.
Dokładam też wszelkich starań, aby w miarę regularnie i na bieżąco aktualizować wszystkie publikowane tu informacje, recenzje i porównania (co przy zmieniającej się dynamicznie sytuacji na świecie, a co za tym idzie na polu fotografii stockowej, nie jest łatwe :).
Jak szybko zaczniesz zarabiać na sprzedaży zdjęć?
Cierpliwość to klucz do sukcesu. Nie osiąga się go w fotografii stockowej z dnia na dzień. To proces, który wymaga od Ciebie systematyczności, samodyscypliny i kreatywności. To budowanie dobrego portfolio, uczenie się na błędach, poszukiwanie tematów, koncepcji, a nawet własnego stylu. Sam podejmujesz decyzję, w których agencjach się zarejestrujesz i w których rozpoczniesz sprzedaż swoich zdjęć. Dopiero po pewnym czasie przekonasz się, które są dla Ciebie odpowiednie i przynoszą Ci wymierne korzyści finansowe.