A może Exclusive? Czyli czy warto sprzedawać obrazy stockowe na wyłączność

Jesteś autorem obrazów stockowych (albo chcesz nim zostać) i zastanawiasz się, czy warto współpracować z bankami zdjeć “na wyłączność”? Ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

Sprzedawanie zdjęć stockowych “na wyłączność” ma swoje plusy i minusy, zatem sam musisz podjąć decyzję, co przyniesie Ci większe korzyści, przede wszystkim finansowe. W tym artykule poznasz moją opinię z punktu widzenia fotografa, który nigdy nie współpracował z bankami zdjeć “na wyłączność”. Jeśli masz inne zdanie lub doświadczenie w tym zakresie, podziel się z nami w komentarzach. 

Co oznacza współpraca “na wyłączność”? 

Współpraca z bankami zdjęć “na wyłączność” odbywa się najczęściej na dwa sposoby:

  • dostawca obrazów stockowych współpracuje tylko z jedną agencją i tylko za jej pośrednictwem sprzedaje swoje prace;
  • dostawca obrazów stockowych współpracuje z wieloma agencjami, ale wybrane obrazy stockowe oferuje “na wyłączność” tylko w poszczególny agencjach. 

Większość banków zdjęć stockowych próbuje pozyskać jak największą ilość autorów współpracujących “na wyłączność”, ponieważ media stockowe wgrywane przez takich dostawców oferowane są do sprzedaży tylko w danych banku zdjęć i nie mogą być sprzedawane nigdzie indziej (czasem nawet na stronie internetowej autora). W rezultacie klienci kupują zdjęcia stockowe, ilustracje czy grafiki wektorowe, których kanał dystrybucji ograniczony jest do jednego banku zdjęć, a to oznacza, że mogą nadać swoim projektom bardziej indywidualny charakter.

Wiadomo, że każdy projektant (czy jego klient) chciałby, aby zdjęcie było w jak najmniejszy sposób dostępne dla innych, dzięki czemu ich projekt mógłby się znacznie wyróżniać. Jeżeli zdjęcie z licencją royalty-free nie jest sprzedawane “na wyłączność” w jednym banku zdjęć, to jest dostępne z wielu źródeł i może zostać pobrane nieograniczoną ilość razy przez nieograniczoną liczbę klientów na całym świecie. W efekcie możemy spotkać to samo zdjęcie “dziewczyny ze słuchawkami” na opakowaniach kilkudziesięciu różnych gadżetów elektronicznych.

Zobacz przykładową różnicę wysokości prowizji w banku zdjęć Dreamstime:

Jakie są korzyści ze współpracy “na wyłączność”?

Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji należy dokładnie przeanalizować warunki współpracy “na wyłączność” oferowane przez poszczególne banki zdjęć, gdyż mogą się one zasadniczo różnić. 

A co może Cię przekonać do podpisania umowy “na wyłączność”?

  • Wyższa prowizja dla autora
  • Wyższa pozycja w wyszukiwarkach obrazów
  • Krótszy czas oczekiwania na ocenę i akceptację przesłanych prac
  • (Rozszerzona) ochrona prawna ze strony agencji
  • Programy i oferty przygotowane specjalnie dla autorów współpracujących “na wyłączność”
  • Kolekcje zdjęć stockowych “na wyłączność”, jak np. kolekcja iStock Signature
  • Prezentacja prac na stronie głównej banku zdjęć

Co jeszcze warto rozważyć?

Powyższe korzyści mogą wydawać się kuszące, jednak warto rozważyć także następujące kwestie:

  • Wyższa cena zdjęć “na wyłączność” – nawet, jeżeli nie można kupić Twoich zdjęć w innych miejscach, czy klient zapłaci za nie więcej? Jeśli prace są najwyższej jakości, prawdopodobnie tak, jednak w dzisiejszych czasach coraz większe znaczenie ma cena…
  • Nie możesz udostępniać swoich zdjęć do sprzedaży w innych miejscach (w wielu przypadkach nawet na własnej stronie internetowej) – czy zarobisz wystarczająco, aby zrekompensować takie ograniczenia ekspozycji Twojego portfolio? Czy dany bank zdjęć podejmuje wystarczające działania marketingowe, by Twoje zarobki były wyższe, lub przynajmniej takie same, jak w przypadku, gdybyś miał wolną rękę i udostępniał swoje zdjęcia stockowe do sprzedaży w np. 10 różnych bankach zdjęć? Jeśli Twoje prace są powyżej przeciętnej, będzie to możliwe.
  • Zdjęcia, które zostaną odrzucone przez edytorów nie mogą być udostępniane do sprzedaży w innych bankach zdjęć czy na stronach internetowych – to bardzo poważne, jednak realne ograniczenie. Z drugiej strony, jeśli jakość Twoich prac jest wysoka, prawdopodobnie procent zakceptowanych zdjęć będzie wysoki.
  • Nie możesz udostępniać swoich zdjęć stockowych za darmo – wielu autorów przekazuje swoje prace do darmowej dystrybucji, przyciągając tym sposobem większą liczbę klientów do swojego portfolio. Twórcy obrazów stockowych, którzy praktykują ten sposób autopromocji muszą z niego zrezygnować w chwili, gdy podpiszą umowę o dostawę zdjęć “na wyłączność”, a co za tym idzie polegać wyłącznie na działaniach promocyjnych prowadzonych przez dany bank zdjęć. Więcej o udostępnianiu swoich obrazów stockowych za darmo można przeczytać w naszym artykule Darmowe zdjęcia stockowe.

Jak widać, są zalety i wady, które trzeba rozważyć zanim podejmie się decyzję o pracy “na wyłączność”. Nie jest to łatwa decyzja, ponieważ jeśli już się podpisze taką umowę, można się związać jej warunkami na długi czas.

Adobe Stock Darmowy miesiąc próbny

Fotografia Stockowa
Logo